Talos: Η ηλεκτρική μοτοσυκλέτα του 1ου ΕΠΑΛ Καισαριανής


Αυτή η ομάδα τελειόφοιτων μαθητών από το 1ο Επαγγελματικό Λύκειο Καισαριανής κατασκευάζει μοτοσυκλέτες πριν καν βγάλει δίπλωμα οδήγησης.

  • ΣΠΥΡΟΣ ΤΣΑΝΤΗΛΑΣ
  • 30/6/2023

Το απόγευμα της Τετάρτης, 28/6, είχαμε την τιμή να βρεθούμε προσκεκλημένοι στο 1ο Επαγγελματικό Λύκειο Καισαριανής όπου μια ομάδα οκτώ μαθητών υπό την καθοδήγηση του καθηγητή τους και μηχανολόγου μηχανικού Άγγελου Μακρή, παρουσίασαν την ηλεκτρική μοτοσυκλέτα Talos που κατασκεύασαν στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς – ονομασμένη από τον μυθικό φύλακα της Κρήτης, Τάλω.

Ενταγμένη στο επιχειρησιακό πρόγραμμα “Ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού, εκπαίδευση και δια βίου μάθηση” που συγχρηματοδοτείται από την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, η δράση αυτή υλοποιήθηκε μέσω του κοινωφελούς ιδρύματος “Κέντρο Διάδοσης Επιστημών και Μουσείο Τεχνολογίας ΝΟΗΣΙΣ” που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη και με την υποστήριξη του 2ου Ε.Κ. Αθηνών.

Διαθέτοντας έναν προϋπολογισμό της τάξης των χιλίων ευρώ, η ομάδα εργασίας χρειάστηκε να επιστρατεύσει δημιουργικότητα και άφθονη προσωπική δουλειά, συχνά εκτός σχολικού ωραρίου, για μια κατασκευή που συνολικά διήρκεσε περίπου έξι μήνες.

Ο Talos χτίστηκε πάνω στα βασικά δομικά στοιχεία μιας Aprilia RS125 με μερικά επιπλέον εξαρτήματα από άλλες μοτοσυκλέτες. Ως εδώ η ομάδα συγκέντρωσε ένα μεγάλο μέρος της πρώτης ύλης χωρίς κόστος, συχνά επισκευάζοντας ή προσαρμόζοντας εξαρτήματα που εντοπίστηκαν στα αζήτητα, στα μοτοσυκλετιστικά “σκουπίδια” μας.

Το κυρίως μέρος της χρηματικής υποστήριξης κατευθύνθηκε στο κομμάτι της ηλεκτροκίνησης, δηλαδή κυρίως το τρίπτυχο μπαταρίας, ηλεκτροκινητήρα και μονάδας ελέγχου (controller). Πέραν των στενών οικονομικών ορίων, εδώ η ομάδα έπρεπε να ξεπεράσει και έναν άλλο διπλό σκόπελο: τη μικρή διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στην ελληνική αγορά σε συνδυασμό με την περιορισμένη διαθεσιμότητα σε στοκ. Οι δε κανόνες του προγράμματος απαγορεύουν την αγορά εξαρτημάτων από το εξωτερικό.

Η μπαταρία με χωρητικότητα 960 Wh (20Ah 48V) βρέθηκε εύκολα, μα η εύρεση του controller αποδείχθηκε πολύ πιο δύσκολη καθώς υπήρχαν πολύ λίγες επιλογές στην αγορά και ακόμη φτωχότερη διαθεσιμότητα, έτσι το εξάρτημα εντοπίστηκε εν τέλει στη Ρόδο. Στην πορεία αποδείχθηκε ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα στην κατασκευή καθώς χάλασε δύο φορές, γι’ αυτό η μοτοσυκλέτα στην παρούσα φάση είναι μεν λειτουργική όχι όμως και οδηγήσιμη αφού το γκάζι δε δούλευε.

Το μοτέρ αποδίδει περίπου 3 με 4 ίππους ονομαστικά, μα ο στόχος είναι του χρόνου να αγοραστεί ένα ισχυρότερο, να λυθεί το ζήτημα του controller και να φορεθούν σωστά λάστιχα ώστε ο Talos να δοκιμαστεί επιτέλους και οδηγικώς.

Από αριστερά: ο κύριος Άγγελος Μακρής, πέντε από τα μέλη της ομάδας μαθητών (κάποιοι εργάζονταν την ώρα της εκδήλωσης) και ο αντιδήμαρχος Καισαριανής, κύριος Εμμανουήλ Κιτσέλλης
Από αριστερά: ο κύριος Άγγελος Μακρής, πέντε από τα μέλη της ομάδας μαθητών (κάποιοι εργάζονταν την ώρα της εκδήλωσης) και ο αντιδήμαρχος Καισαριανής, κύριος Εμμανουήλ Κιτσέλλης

Από αριστερά: ο κύριος Άγγελος Μακρής, πέντε από τα μέλη της ομάδας μαθητών (κάποιοι εργάζονταν την ώρα της εκδήλωσης) και ο αντιδήμαρχος Καισαριανής, κύριος Εμμανουήλ Κιτσέλλης

Μπορεί η φετινή ομάδα να έχει πλέον τελειώσει το Λύκειο, ωστόσο το πρόγραμμα θα συνεχιστεί και του χρόνου εντάσσοντας μιαν ακόμη ομάδα μαθητών στο συναρπαστικό ταξίδι της μάθησης μέσω της δημιουργίας. Άλλωστε η ηλεκτρική αυτή μοτοσυκλέτα δεν είναι το πρώτο όχημα που κατασκευάζεται από το 1ο ΕΠΑΛ Καισαριανής.

ΦΑΕΘΩΝ buggy από το 1ο ΕΠΑΛ Καισαριανής

Κατά την σχολική χρονιά 2017-2018 το 1ο ΕΠΑΛ Καισαριανής και πιο συγκριμένα οι μαθητές της τρίτης τάξης Λυκείου ξεκίνησαν και υλοποίησαν τη δημιουργία ενός πλήρως λειτουργικού Buggy. Ο χρόνος υλοποίησης του project ήταν ελάχιστος (μόλις 52 ημέρες). Με τη συνεργασία όλων των ειδικοτήτων που προσφέρει το σχολείο και την υποστήριξη του καθώς και του προγράμματος «Μια Νέα Αρχή Στα ΕΠΑ.Λ» δημιουργήθηκαν ομάδες Μηχανολόγων, Αυτοματισμών, Πληροφορικής, Οικονομολόγων, Ασφάλειας Εργασίας και Σχεδιαστών, υπό την καθοδήγηση του καθηγητή του 1ου ΕΠΑΛ Καισαριανής, Άγγελου Μακρή, μηχανολόγου μηχανικού!

Μετά τη σχεδίαση και παραλαβή των πρώτων δομικών υλικών ξεκίνησε η κατασκευή μέρους του πλαισίου, ακολούθως συγκολλήθηκε το roll cage, με το επάνω μέρος του πλαισίου να αποτελείται από… κατεστραμμένα θρανία και ακολούθησαν ποδιές και το σύστημα ψύξης. Σειρά είχε ο κινητήρας, ένας Lifan 115 cc με μίζα απόδοσης περίπου 7,5 PS, το σύστημα διεύθυνσης, και το σύστημα πέδησης (από μοτοσυκλέτα) το οποίο περισυνελλέγη από τα… σκουπίδια του δήμου. Σε χρόνο ρεκόρ το μονοθέσιο βάρους περίπου 110 κιλών βάφτηκε, δοκιμάστηκε κι έγινε πραγματικότητα με το όνομα ΦΑΕΘΩΝ.